Bankari izdali važno upozorenje građanima uoči Crnog petka

Iako sutrašnji Crni petak, dan s velikim popustima u trgovinama, u Hrvatskoj nije ni približan po sniženjima koja na taj dan vladaju u drugim zemljama, ipak privuče veliki broj kupaca. Ne čudi to, jer s obzirom na poprilično lošu socioekonomsku sliku većine građana svi se nadaju toga dana kupiti i do 75 poto jeftinije proizvode.

No, iz Udruge potrošača već godinama pozivaju građane da obrate pozornost na cijene izložene na artiklima, jer se znalo dogoditi da na sniženju prođete skuplje. I dok su se na kupnju u trgovinama, u vrijeme sniženja, građani već uglavnom privikli i uvelike educirali oko toga na što treba obratiti pozornost, s Internetom je druga priča. Porast broja onih koji kupuju iz udobnosti vlastitog doma s godinama raste, a i kod nas je postao posebno izražen s pojavom epidemije koronaviursa kada mnogi odlučuju radije da im se kupljeno dostavi na kućna vrata, umjesto da odlaze u trgovine i izlažu se mogućoj zarazi. Porastom Internet kupnje, raste i broj prevara, jer su prevaranti shvatili kako s tim područjem kupnje mnogi naši sugrađani još nisu upoznati do tančina.

 Svjesni kako će se i na sutrašnji Crni petak dosta kupovati putem Interneta, Hrvatska udruga banaka (HUB) pozvala je građane na dodatan oprez prilikom online kupnje ukazujući pri tome na problem sve učestalijih pokušaja zloupotrebe osobnih i kartičnih podataka.

U cilju sigurnog korištenja kartica i svih njihovih pogodnosti nužno je educirati i informirati se o najčešćim vrstama prijevara putem kojih kriminalci nastoje prikupiti i zlouporabiti osobne i financijske podatke. Shodno tome, HUB je objavio savjete za odgovorno i sigurno korištenje kartica te načine prevencije online prijevara, koje treba pročitati ne samo uoči sutrašnjih sniženja, nego i općenito kako bismo bili što informiraniji, a prijevare sveli na najmanju moguću mjeru.   

SAVJETI ZA SIGURNU KUPOVINU INTERNETOM:

NE NASJEDAJTE NA NEREALNE PONUDE!

– Budite oprezni s ponudama poput „BLACK FRIDAY HOT SALE”, “80% OFF”, “Discount Sale”, čak i ako su u pitanju renomirani brendovi, jer one mogu biti lažne.

– Uvijek provjerite web-prodajno mjesto na kojem kupujete unosom prave web-adrese u internetski preglednik.

– Provjerite dostupnost korisničke službe web-prodajnog mjesta, mogućnost reklamacije, povrata i troškove dostave robe kao i suglasnosti koju dajete prilikom kupnje.

NE DAJTE SE UPECATI!

– Ne unosite svoje osobne podatke niti podatke o kartici u ponude, nagradne igre, natječaje, poruke dostavnih službi i slično jer mogu biti oblik prijevare s ciljem prikupljanja osobnih i financijskih podataka.

– Takve poruke često vode na lažne stranice koje mogu izgledati uvjerljivo i koristiti se imenima poznatih stranica na kojima inače kupujete.

– Provjerite e-mail adresu s koje ste dobili poruku, sastoji li se ona od nepovezanog skupa znakova ili sadrži naziv prodajnog mjesta, a na originalnim stranicama dostavne službe informirajte se o uvjetima plaćanja poštarine.

OPREZNO NA STRANICAMA ZA OGLAŠAVANJE

– Prodajete li robu ili uslugu putem web-oglasnika, nikada ne šaljite kupcu sigurnosne podatke sa svoje kartice (broj kartice, valjanost, CVV/CVC, mToken kod). Dovoljno je da mu pošaljete svoj IBAN.

– Nemojte autorizirati uplatnu transakciju putem 3D Secure programa niti otvarati poveznice u kojima Vas traže da unesete podatke o platnoj kartici i iznose njezinih limita.

– Pažljivo pročitajte sigurnosne smjernice koje se nalaze na internetskoj stranici prije objave samoga oglasa za svoje usluge ili proizvode.

OBNOVA KORISNIČKIH PODATAKA

– Ne odgovarajte na e-mail poruke lažnih prodajnih mjesta, javnih poduzeća, državnih i financijskih institucija ili dostavnih službi na kojima traže odavanje Vaših osobnih i financijskih podataka radi tzv. obnove Vašeg korisničkog računa.

– Svoje korisničke račune uvijek obnavljajte na stranicama na kojima ste inače prijavljeni, odnosno na stvarnoj web-adresi prodajnog mjesta, unosom svojeg korisničkog imena i lozinke, a nikada putem zaprimljenog linka.

NE ŠALJITE SVOJE PODATKE!

– Ne šaljite putem društvenih mreža, SMS poruka ili e-mailova podatke o svojoj kartici niti njezinu presliku.

SPREMANJE PODATAKA O KARTICI

– Prilikom unosa broja kartice, primjerice za plaćanja unutar raznih aplikacija, igrica, pretplata i slično, provjerite uvjete uporabe i jesu li podatci o kartici automatski spremljeni za buduće kupnje, a osobito ako uređaj dajete na uporabu djeci.

– Budite svjesni da u slučaju da dijete ili treća osoba obavi kupnju karticom koju ste pohranili za plaćanja unutar aplikacija, kao korisnik kartice odgovorni ste za takve transakcije.

REDOVITO PROVJERAVAJTE TROŠKOVE!

– Redovito pregledavajte svoje troškove i koristite ostale mogućnosti upravljanja potrošnjom putem usluga i aplikacija izdavatelja Vaše kartice te, ako uočite bilo kakav sumnjivi ili nepoznati trošak, to mu ODMAH javite.

– Detaljniji savjeti za sigurnu online kupovinu, ali i informacije o najčešćim vrstama online prijevara mogu se pronaći na Internet stranici: https://hub.hr/hr/sigurnost-na-internetu/novosti