Danas je Dan bez mobitela u prometu: Svaki dvadeseti vozač snima selfie dok vozi
A danas je Dan je bez mobitela u prometu. Obilježava se šestu godinu za redom. Mobitel je četvrti po učestalosti uzrok smrti u prometu, pa policija zaustavlja vozače i dijeli edukativne letke o opasnostima uporabe mobitela tijekom vožnje.
Konferencijom ‘Mi i naši gadgeti u prometu’, održanom 1. travnja u zagrebačkom Hotelu International, počela je šesta nacionalna kampanja Dan bez mobitela u prometu. I ove je godine održana pod sloganom Svaki dan bez mobitela u prometu je dobar dan!, stoji u priopćenju projekta kojeg prenosimo u cijelosti.
Sudionike je uvodno pozdravio mr. Alen Ostojić, predsjednik Hrvatske udruge menadžera sigurnosti koja je nositelj kampanje.
“Pametni telefon je danas sve i čini se da ništa ne funkcionira bez njega. Prema zadnjim podacima ljudi prosječno na mobitelu provedu gotovo pet sati dnevno, a posljednjih godina upotreba mobitela porasla je za 30 posto. Ova kampanja nije usmjerena protiv korištenja mobitela, nego podiže svijest o opasnostima njegova korištenja u prometu. I pandemija je utjecala na povećanje korištenja mobitela, što dokazuju i rezultati našeg najnovijeg istraživanja ponašanja i navika sudionika u prometu ”, rekao je Ostojić.
Miro Majstorović, izaslanik zagrebačkog gradonačelnika Tomislava Tomaševića, rekao je kako Zagreb provodi mjere unutar svojih okvira u korištenju mobitela te da je primijećeno kako je pandemija dovela do porasta broja automobila na cestama.
Josip Mataija iz Ravnateljstva policije rekao je kako je primarni cilj policije, zacrtan u Nacionalnom planu sigurnosti cestovnog prometa, smanjiti broj poginulih i povrijeđenih osoba u prometnim nesrećama za 50 posto do 2030. godine. Za uspjeh su važne i preventivne aktivnosti, posebno kod biciklista, motociklista, mladih vozača, djece i drugih ranjivih skupina u prometu.
“MUP je prepoznao opasnost upotrebe mobitela za vrijeme vožnje, no veći je problem banaliziranje te opasnosti”, poručio je Mataija.
Mr.sc. Miron Huljak iz Ravnateljska policije u svom je izlaganju ‘Prevencijom i kaznama do manje prekršaja’ otkrio da je udio prekršaja zbog upotrebe mobitela u vožnji porastao sa 2,7 posto u 2010. godini na 5,9 posto u 2021. godini ili, u brojkama – više od 42.500 prekršaja. Listu najčešćih uzroka prometnih nesreća i dalje vodi neprilagođena brzina, a slijede je alkoholiziranost, nekorištenje sigurnosnog pojasa i kacige te mobitel, kojega Huljak naziva “najmlađim ubojicom na cesti”.
“U trenutku prometne nesreće izuzetno je teško utvrditi je li izazvana zbog korištenja mobitela u vožnji, no zato apeliram na sve vozače: nema telefonskog razgovora vrijednog ljudske tragedije”, naglasio je Huljak.
Što se u korištenju mobitela u prometu promijenilo u proteklih pet godina, otkrilo je drugo istraživanje navika i ponašanja sudionica u prometu, provedeno u veljači 2022., u kojem je sudjelovalo 800 ispitanika. Rezultati daju razloga za optimizam jer pokazuju da sada 73 posto vozača razgovara na mobitel dok vozi, dok je 2017. to radilo njih 91 posto. Nadalje, danas 29,2 posto vozača drži mobitel u ruci dok razgovaraju, a prije je to činilo njih 52 posto. Više je vozača odgovorilo da znaju kako je korištenje mobitela u vožnji opasno. Međutim, istraživanje je otkrilo i neke nove navike, od kojih je najšokantnija da gotovo pet posto vozača snima selfie dok voze, a njih 13,2 posto koristi različite aplikacije, kao što su shopping, naručivanje hrane i slično.
Dok su vozači svjesniji opasnosti pa manje koriste mobitel, pješaci ga koriste više i to dok prelaze prometnicu – 51,5 posto ih je to činilo 2017. godine, a sada je takvih 65,5 posto što je 27 posto više.
Za što sudionici u prometu koriste mobitel?
“Svaki dvadeseti u prometu ima online sastanak dok vozi ili pješači, njih 60 posto za komunikaciju s obitelji, a 35 posto zbog posla. Zanimljivo je da 50 posto sudionika istraživanja ne bi promijenilo svoju naviku korištenja mobitela u prometu bez obzira na kaznu”, rekla je predstavljajući rezultate istraživanja Renata Ivanović, voditeljica kampanje.
Rezultate istraživanja možete vidjeti OVDJE.
Vozači najviše koriste mobitel tijekom radnog dana, od 7.30 do 18 sati, otkrili su dipl.ing.prometa Zrinka Drozdek, glavna inženjerka Hrvatskih ceste i dr. sc. Krešimir Vidović iz Ericssona Nikola Tesla u svom istraživanju identifikacije kritičnih mjesta državnih cesta, koje su proveli na dvije dionice – na D1 od Zagreba do Karlovca i na D8 od Šmrike do Novog Vinodolskog.
“Istraživanje je pokazalo da vozači znatno više koriste mobitel nego što to priznaju: u anketi nam je 11 posto vozača priznalo da su koristili mobitel, a mi smo izmjerili da je to činilo njih više od 30 posto”, rekao je Krešimir Vidović. Zrinka Drozdek je najavila instaliranje pametnih kamera na dionica Hrvatskih cesta koje će otkrivati korištenje mobitela u vožnji te projekt u Osječko-baranjskoj županiji koji će osiguravati prednost prolaza interventnim vozilima regulacijom semafora.
“U zadnjih nekoliko mjeseci bilo je nekoliko teških prometnih nesreća u kojima su sudjelovala velika vozila te stoga provodimo kampanju prevencije dijeleći vozačima letke o važnosti praćenja prometa, držanja razmaka, obaveznog odmora i nekorištenja mobitela u vožnji, jer je to jedan od glavnih uzroka nesreća”, rekao je u svom izlaganju mr.sc. Davor Bićanić, glavni inženjer Hrvatskih autocesta. U svojoj je prezentaciji ‘Veliki voze odgovorno’ pokazao da je prosječno vrijeme potrebno za samo kratki pogled na mobitel 1,3 sekunde, za to vrijeme vozilo prijeđe više od 30 metara, što je dvostruka dužina teretnog vozila i može skrenuti sa prometne trake za dva metra. Najvažnija pravila za vozače velikih vozila su: NE porukama, NE gledanju filmova, NE lajkanju, NE surfanju, ma koliko vozaču bilo dosadno, završio je Bićanić.
U raspravi je Miron Huljak istaknuo da niti kazna od tisuću kuna za korištenje mobitela u vožnji neće ljude odvratiti od te navike jer nije sve u visini kazne nego u izvjesnosti kažnjavanja. Najavio je sinergijske preventivne akcije Hrvatskih cesta, Ericsson Nikole Tesle, Fakulteta prometnih znanosti i MUP-a, koje će se dijelom financirati iz Nacionalnog plana sigurnosti cestovnog prometa.
Davor Bićanić je rekao kako je vožnja sa premalim razmakom od drugog vozila jedan od najčešćih uzroka prometnih nesreća. Za sigurnu vožnju pri brzini od 80 kilometara na sat razmak mora biti 44 metra, a pri brzini od 130 kilometara na sat 72 metra, no korištenje mobitela u vožnji izaziva smanjenje tog razmaka što izaziva nesreću.
Sam Dan bez mobitela u prometu obilježava se 2. travnja jer je to bio zadnji dan u povijesti čovječanstva bez mobitela. Naime, prvi poziv s mobilnog telefona ostvaren je 3. travnja 1973. godine: izumitelj Martin Cooper iz Motorole tog je dana sa Manhattna nazvao svog suparnika iz AT&T-ja Joela Engela koji je također radio na stvaranju mobitela, ali je Cooper bio brži.
Podizanju svjesnosti o opasnostima od korištenja mobitela za vrijeme vožnje automobila Postaja prometne policije Zagreb priključit će se svojom preventivnom akcijom 2. travnja od 10 sati na Jadranskom mostu iz pravca Selske ceste, tijekom koje će sudionicima u prometu dijeliti promotivne materijale kampanje i edukativnu brošuru. Izjave za medije dati će mr. sc. Miron Huljak, prometni i policijski stručnjak za sigurnost u prometu iz Ravnateljstva policije, Goran Medić, pomoćnik načelnika 2. Postaje prometne policije Zagreb i Alen Ostojić, predsjednik Hrvatske udruge menadžera sigurnosti.
Prvi dan bez mobitela u prometu
Prvi Dan bez mobitela u prometu obilježen je 2017. godine sa ciljem podizanja svjesnosti koliko je korištenje mobitela u vožnji opasno. Broj stradalih na hrvatskim cestama opet raste – lani je, u odnosu na 2020. godinu, 23 posto više ljudi poginulo u cestovnom prometu, dok je teško ozlijeđenih bilo 11 posto više.
Nema točnih podataka koliko je tih nesreća izazvalo korištenje mobitela, no za dvije je to neosporno dokazano. Na brzoj cesti Split-Klis 11. veljače 2021. je 25-godišnji vozač kamiona tipkao na mobitel i naletio na ophodarsko vozilo. Jedan je radnik poginuo, drugi je teško ozlijeđen.
Forenzika je otkrila da je vozač kamiona na mobitelu razmjenjivao poruke punih 45 minuta, zbog čega je potpuno izgubio kontrolu nad prometom. U rujnu prošle godine na autocesti A1 kod Brinja jedno je dijete izgubilo život kad se 46-godišnji vozač kamiona u punoj brzini zabio u automobil poljske obitelji koji je bio na zaustavnom traku. Nije vidio automobil jer je, kako je otkrila istraga, svoju pažnju imao usmjerenu na mobitel.