Hrvatska će morati platiti najmanje 120 milijuna kuna penala zbog kašnjenja radova na pruzi Dugo Selo – Križevci

Hrvatska će iz proračuna morati isplatiti još najmanje 120 milijuna kuna za dovršetak pruge Dugo Selo – Križevci jer projekt neće biti dovršen u roku dogovorenom s Europskom komisijom, doznaje Jutarnji list.

Naime, prema tom ugovoru o sufinanciranju, projekt modernizacije postojećeg i gradnje novog kolosijeka na ovoj pruzi trebao se završiti do kraja 2023. godine kako bi ugovorena sredstva bila u potpunosti isplaćena, ali to se sigurno neće dogoditi.

Naši sugovornici tvrde kako bi do tada trebalo biti završeno oko 90 posto radova, a cijeli bi se projekt trebalo završiti 2024. godine. Ostvari li se ovaj scenarij, Hrvatska će preostalih oko 10 posto vrijednosti radova morati platiti iz vlastitog proračuna. Ugovor s domaćim konzorcijem vrijedan je 1,2 milijarde kuna, a EK radove sufinancira s 85 posto novca.

Osam godina

U ovom je trenutku, kako doznajemo, obavljeno oko 70 posto radova. Ugovor o gradnji ove dionice potpisan je još 2016., a sve je trebalo biti završeno 2020. godine. Sada je rok pomaknut na 2024. godinu, što znači da će rekonstrukcija postojećeg i gradnja novog kolosijeka u dužini od 38,2 kilometra trajati čak osam godina. Tako će se završetak ove dionice podudariti sa završetkom radova na dionici pruge Križevci – Koprivnica, koji su počeli 2020., odnosno četiri godine nakon početka radova na pruzi Dugo Selo – Križevci.

Prije nekoliko dana došlo je i do velike promjene unutar domaćeg konzorcija koji čine Zagreb Montaža, DIV i Dalekovod. Naime, unutar konzorcija dogovoreno je da će sve radove koji su bili u nadležnosti DIV-a preuzeti Dalekovod. To znači da Dalekovod preuzima sve radove i aktivnosti na ovom projektu s obzirom na to da Zagreb Montaža praktički ne obavlja nikakve poslove.

Također je dogovoreno da DIV i Zagreb Montaža ostaju u konzorciju, ali neće imati utjecaja na proces radova. Do ove promjene došlo je nakon što je Dalekovod završio predstečajni postupak, a većinski vlasnici kompanije postale su tvrtke Končar Elektroindustrija i Construction Line Limited s Malte čiji je vlasnik Josip Jurčević.

Brzina od 160 km/h

Kako na gradilištu treba obaviti još mnogo građevinskih radova, Dalekovod će za njih angažirati nove podizvođače jer sam ne obavlja te poslove. Naime, predstoje neki od najzahtjevnijih radova – gradnja novih kolodvora Križevci i Dugo Selo te nadvožnjaka kod Dugog Sela.

To će biti već treća promjena podizvođača na ovom projektu. Građevinske radove prvo je obavljala Hidroelektra koju je naslijedio Integral iz Banje Luke, koji je brzo izašao iz projekta, nakon čega je te radove izvodio DIV. No, zbog financijskih teškoća kompanije radovi su se odvijali sporo iako u DIV-u tvrde da je za to kriv investitor, HŽ Infrastruktura.

Kako doznajemo, na gradilištu je sada 30-ak radnika, a ima radova za njih barem 200. Kad jednog dana radovi na ovoj dionici nizinske pruge budu završeni, vlakovi će njome prometovati brzinom od 160 km/h, a vrijeme putovanja skratit će se s 30 na 18 minuta.

(Jutarnjilist, pixabay)