Predviđa se da ove godine zbog suše neće biti dovoljno domaćeg krumpira
Ova je godina je bila nepovoljna za sadnju i uzgoj krumpira zbog velike suše, koja i dalje traje. Krumpir voli umjerenu klimu s dobro raspoređenim oborinama i temperature koje ne prelaze 28 stupnjeva Celzijeva. Iznad tog temperaturnog praga prestaje razvoj gomolja i broj plodova se smanjuje, ali unatoč svim nepovoljnim faktorima, očekuje se da će Hrvatska ove godine proizvesti deset posto krumpira više nego lani, što i dalje nije dovoljno za opskrbu našeg tržište zbog čega će se morati posegnuti za uvozom
Uvjeti u svibnju i lipnju bili su nepovoljni za krumpir. Koliko će iznositi manjak, nije poznato. Ipak, dramatične nestašice neće biti, no ti će izazovi utjecati na višu cijenu krumpira i proizvođači će je morati dizati zbog većih troškova.
S istim se, ako ne i većim problemima s urodom suočavaju vodeći proizvođači u Francuskoj, Španjolskoj, Italiji, pa i Poljskoj.
U Belici se prinosi krumpira za jelo kreću od 20 do 25 tona po hektaru, a farmerskog sjemena oko 16 do 17 tona, otkriva nam Damir Mesarić, poljoprivrednik iz Belice i predsjednik Udruge međimurskih proizvođača merkantilnog krumpira. Lani je to iznosilo 12 do 15 tona po hektaru.
‘Urod će biti nešto veći, ali to neće biti dovoljno da se opskrbi Hrvatska. Prvi problem je suša, a drugi to što se općenito, kod nas i u Europi, sadilo manje krumpira. Danas je lakše saditi pšenicu, znate da neće biti problema s cijenama, dok je krumpir intenzivna, osjetljiva kultura kojoj se treba posvetiti, od zaštite do skladištenja, a potom i cijene, što se mnogima jednostavno ne da. Stagnacija proizvodnje osjeti se i kod nas i vani. Česta su sušna razdoblja, promjene temperatura i toplinski udari.
Pokušali smo s navodnjavanjem, no to je složeno rješenje koje nije dugoročno ako se nastave ovakvi vremenski uvjeti. Nije jednostavno općenito za kulture koje se uzgajaju na otvorenom. Već treću godinu imamo problema. Hrvatska će se moći snaći uvozom, no pitanje je kolike će biti cijene’, kaže Mesarić.
Foto: pixabay