Zlatna pravila online kupovine – budite oprezni
Blagdani i rasprodaje se bliže i kupci na internetu trebaju biti oprezniji. Organizirane kriminalne skupine neprekidno prilagođavaju svoje metode online prijevara kako bi prevarili građane i tvrtke, priopćilo je Ministarstvo unutarnjih poslova na Twitteru.
Na internetskim stranicama Europola objavljeni su savjeti kako se zaštititi kako ne biste postali žrtva prijevare.
Prije naručivanja bilo kojeg proizvoda putem interneta treba pažljivo pročitati uvjete i odredbe, uključujući sitni tisak. Ovi uvjeti i odredbe trebaju biti dostupni na web stranici trgovca.
Provjerite jesu li podaci o adresi trgovca dostupni na web-stranici te ih spremite ili ispišite u slučaju da trebate vratiti neke artikle. Ako nema podataka o adresi, trebali biste nastaviti s oprezom. Zabilježite URL adresu trgovine.
Pročitajte što trgovac ima za reći o troškovima dostave, prihvaćenim valutama i primjenjivim porezima.
Prilikom kupnje spremite ili ispišite opis i odredbe te uvjete koje prikazuje trgovac i koje morate prihvatiti prije nego što možete naručiti.
Prihvatite plaćanje unosom broja i datuma isteka vaše kartice u online obrazac i slijedite upute trgovca. Ako internetska trgovina koristi potpunu autentifikaciju, tada ćete biti prebačeni, na primjer, na uslugu internetskog bankarstva radi identifikacije.
Spremite ili ispišite potvrdu vašeg plaćanja koju je prikazao trgovac.
Sačuvajte spremljene ili ispisane podatke u slučaju da budu potrebni kasnije za provjeru ili usporedbu.
Uobičajene pogreške u online kupovini su isporuka pogrešnog proizvoda ili usluge, neispravan/oštećen proizvod i neprimanje robe.
Ako imate problema s proizvodom ili dostavom, uvijek se prvo obratite trgovini u kojoj ste kupili. Po mogućnosti koristite e-poštu kako biste imali zapis o svojoj korespondenciji.
Ako ne možete riješiti problem s trgovcem, obratite se korisničkoj službi svoje banke. Dat će vam daljnje upute, na primjer ako trebate podnijeti prijavu policiji.
Ako vraćate neispravnu ili oštećenu robu, uvijek to učinite preporučenom poštom. Sačuvajte račun s brojem za praćenje jer će vam možda trebati kasnije.
Žrtva sam internetske prijevare. Što da napravim?
Prijavite to policiji ili svojoj banci ako ste proizvod platili kreditnom ili debitnom karticom. U tom slučaju možda imate prava na povrat novca.
Zlatna pravila internetske kupovine
Nikada nikome e-poštom ne šaljite broj svoje kartice, PIN ili bilo koje druge podatke o kartici.
Ako ništa ne kupujete, nemojte slati podatke o kartici. Na primjer, postoje igre i lažne lutrije na mreži čija je jedina svrha dobiti podatke o vašoj kreditnoj kartici.
Mnoge web-lokacije e-trgovaca tražit će pohranu podataka o plaćanju. Razmislite dvaput prije nego što odlučite i provjerite jeste li shvaćali rizike koje to može podrazumijevati. Većina poznatih brendova ima snažnu politiku sigurnosti kupaca.
Kupujte iz pouzdanih izvora. Koristite robne marke i trgovine koje ste upoznati ili ste ih koristili prije i provjerite ocjene pojedinačnih prodavača na stranicama kao što su Amazon ili EBay. Za internetske kupnje obavezno koristite internetski sigurnosni protokol pod nazivom 3D Secure – Verified by Visa/SecureCode/SafeKey. Pitajte svoju banku ili izdavatelja kartice o tome.
Kad god je to moguće, obavljajte online kupnju na stranicama koje koriste potpunu provjeru autentičnosti (Verified by Visa/MasterCard Secure Code).
Ako web-mjesto ne podržava potpunu autentifikaciju, provjerite je li prijenos podataka prikladno zaštićen. Provjerite postoji li ikona neslomljenog ključa ili zaključane brave na dnu prozora preglednika i da li u adresnoj traci URL počinje s https:// umjesto http://.
Ne šaljite novac nikome koga ne poznajete. Ako vam netko priđe putem interneta i zatraži novac, razmislite da li biste isti iznos novca dali nepoznatoj osobi na ulici.
Kada kupujete nešto na internetu od druge osobe, nemojte unaprijed slati novac prodavatelju. Ako je moguće, zadržite pravo da prvo primite robu.
Koristite kreditne kartice kada kupujete stvari na internetu. Većina kreditnih kartica ima snažnu politiku zaštite kupaca. Ako ne dobijete ono što ste naručili, vaša banka može vas savjetovati u postupku povrata novca.
Prije nego što date podatke o kartici za plaćanje kontinuirane usluge putem interneta (kao što je softver za zaštitu od virusa), saznajte kako možete zaustaviti tu uslugu i ponavljajuće troškove povezane s njom.
Samo će kriminalci tražiti vaše vjerodajnice za online bankarstvo ili podatke o kartici putem e-pošte ili telefona. Ni vaša banka ni tijela za provođenje zakona to nikada neće učiniti.
Ako ste otkrili svoje vjerodajnice za internetsko bankarstvo ili podatke o kartici nepoznatoj strani, otkažite karticu i odmah kontaktirajte svoju banku.