19. siječnja 1978. proizvedena posljednja Volkswagen Buba u Europi
Posljednji u Njemačkoj proizvedeni primjerak Volkswagen Bube, najpopularnijeg automobila svih vremena, na današnji je dan, 19. siječnja 1978., napustio tvornicu u njemačkom Emdenu, kamo je 1974. izmještena proizvodnja iz Wolfsburga.
U Europi je ukupno proizvedeno 16.255.500 primjeraka, a na ostalim kontinentima dotad još nešto više od tri milijuna. Dakako, ‘priča’ tada nije u potpunosti stala te su ovi simpatični automobili nastavili biti u ponudi, ali uvezeni iz Meksika.
Vizija Adolfa Hitlera i nacističke vlasti iz sredine 1930-ih o motorizaciji Njemačke uključivao je kreiranje ‘narodnog automobila’, koji će biti dostupan običnom čovjeku i učiniti ga pokretnijim. Iza projekta njemačkog ‘narodnog automobila’ stajao je legendarni Ferdinand Porsche. Odlučeno je da se za to osnuje nova tvornica u državnom vlasništvu, koja će proizvesti KdF-Wagen (‘Kraft durch Freude’, snaga kroz užitak), a za nju će čak biti sagrađen i čitav novi grad.
Prvi su prototipovi proizvedeni 1936., podvrgnuti dotad najopsežnijem testnom programu, a ograničena je produkcija pokrenuta 1938. No, kako je uskoro počeo II. svjetski rat, nakon stotinjak proizvedenih primjeraka proizvodnja je obustavljena, ali je pokrenuta masovna proizvodnja ratnih inačica.
Nakon rata Wolfsburg se našao u britanskoj okupacijskoj zoni, a nitko od britanskih proizvođača nije bio zainteresiran za preuzimanje produkcije u sklopu ratnih reparacija. Svi su redom proglasili Bubu neatraktivnom i ekonomski neisplativom, ostavivši okupacijske snage s praznom tvornicom. Britanski časnik Ivan Hirst smatrao je kako nema smisla da tvornica stoji zatvorena, pa se odlučio angažirati na obnovi proizvodnje.
Pod britanskom je vojnom kontrolom proizvodnja zaživjela, a ubrzo je pronađen i poduzetan njemački voditelj za tvornicu, Heinrich Nordhoff. Već 1949. su Britanci i službeno vratili nadzor nad Volkswagenom Nijemcima, odnosno državnoj i vladi Donje Saske. Uslijedio je nevjerojatan tržišni uspjeh. Buba je postala i dugo ostala najprodavaniji model u Njemačkoj, hit u drugim europskim zemljama te senzacija u SAD. Ondje je to bio prvi uistinu u velikim količinama prodavan uvozni model i jedan od simbola hippie generacije.
Na bazi Volkswagen Bube 1948. krenula je priča o Porscheu, po mnogima najuspješnijem sportskom automobilu u povijesti. Potom je Buba (Type 1) 1949. dobila iznimno uspješnu kombi verziju (Type 2), 1955. zanimljiv coupe Karman Ghia te 1961. nešto manje ‘pogođenu’ limuzinsku (Type 3), koja se proizvodila i kao fastback te karavan. Sa 15.007.034 proizvedenih primjeraka legendarni je njemački auto 1972. postao povijesni bestseller.
U Brazilu i Meksiku, gdje se proizvodila do 1996., odnosno čak do 2003., praktički je motorizirala naciju. Sa 21.529.464 proizvedenih primjeraka najprodavaniji je automobil u povijesti.
Izvor: parentium.comAutori: Dino Milić-Jakovlić i Željko Marušić
Foto: pixabay.com