Humanitarni projekt “Dupli kruh”

Hrvatska ima više od tri tisuće beskućnika, a ujedno godišnje bacamo više od 400 tisuća tona hrane. Kako bi nešto promijenili, mladi tim poduzetnika i znanstvenika osmislio je projekt “Dupli kruh”. Ideja je ta da, kada u trgovačkom lancu kupite zdravi kruh, zapravo ste kupili još jedan dodatan kruh koji time darujete pučkoj kuhinji ili socijalnoj samoposluzi. 

– Dupli kruh je obični, prirodni kruh bez aditiva, ali neobičan po tome što se za svaki prodani ‘Dupli kruh’, mi iz Kroštule obvezujemo jedan takav donirati udrugama, odnosno organizacijama koje se bave prvenstveno prehranom osoba slabijeg materijalnog statusa, objašnjava Domagoj Kordić, voditelj razvoja i marketinga “Duplog kruha” pekarskog lanca Kroštula, čija je cijena 15 kuna.

– Mi dobijemo informaciju o prodanoj količini, i jednaku tu količinu kruha napravimo i proslijedimo organizacijama. Količine pratimo i prodajemo na dnevnoj bazi, objašnjava.

Jedna od najvažnijih komponenti “Duplog kruha” je socijalna, ali važan je i sam poslovni model koji je inovativan.

– Ne samo da naš kruh rješava društveni problem, nego se u proizvodnji kruha koristi nusproizvod pivske industrije – pivski trop, odnosno pivski ječam, koji bi inače završio kao otpad, a naš proizvod ga zapravo koristi i tako doprinosi načelima cirkularne ekonomije i u suštini povezuje pivsku i pekarsku industriju, ističe jedan od članova tima, doc.dr.sc. Mate Damić s Ekonomskog fakulteta u Zagrebu.

Pivski trop je, dodaje Kordić, izuzetno vrijedna sirovina koja se ne bi trebala bacati jer je bogata bjelančevinama i vlaknima, te korisna za prehranu čovjeka.

– Ne radi se samo o humanitarnoj komponenti da se proizvede bilo kakav kruh pa se donira, nego smo se uistinu potrudili da napravimo vrhunski, zdravi kruh. U njemu nema aditiva, rađen je s prirodnim kvascem na čemu se bazira cijela proizvodnja kruha u Kroštuli.

“Dupli kruh” svakoga dana kreće iz Pakoštana prema cijeloj Hrvatskoj, a dostavlja se zamrznut kako se po potrebi može ‘dopeći’ i dovršiti, te koristiti neko dulje vrijeme.

– S našim partnerima, Caritasima i gradskim društvima Crvenog Križa sad gledamo da proširimo tu mrežu. Prvo smo s njima krenuli jer su institucionalno možda ‘najpokriveniji’ – drže pučke kuhinje i imaju najviše korisnika. U pravilu jednom do dvaput tjedno imaju isporuku i onda se dogovaramo za svaku sljedeću iteraciju, ovisno o potrebnim količinama, objašnjava Damić.

Kruh je već dostupan u raznim trgovačkim lancima, a narudžbe rastu iz tjedna u tjedan.

– Proizvod je pozicioniran kao neki ‘premium’ proizvod koji je svojim sastavom i nutritivima kvalitetniji od standardnog kruha. Zasad je odgovor tržišta dosta dobar, i nadamo se da takav i ostati kako bi bio dugoročno održiv i rješavao taj problem sustavno – ne samo u Hrvatskoj, plan je širiti priču i dalje, zaključuje Damić.