U Križevačkoj eparhiji održana promocija knjige o dvojici umjetnika Novosađanina
Novinarska asocijacija Rusina-NAR iz Novog Sada i Križevačka eparhija organizirali su promociju knjige „Arsenije Teodorović i Arsenije Marković – dva umjetnika Novosađanina u Križevačkoj eparhiji“ autora Milene Vrbaški i mr. sc. Dragojle Živanov.
Promocija se održala danas u konzistorijalnoj dvorani, na prvom katu biskupske rezidencije u Križevcima.
Recenzentica Aleksandra Kučeković rekla je da smatra da je knjiga jedan jedinstven poduhvat je na jedinstven način govorio o kozmopolitizmu društvu na teritoriju Habsburške monarhije krajem 18. i početkom 19. stoljeća.
– To je bilo jedno pozitivno vrijeme reforma u Habsburškoj monarhiji. Patentom o vjerskoj toleranciji su svi lojalni građani monarhije postali punopravni građani. Takva jedna atmosfera doprinijela je procvatu prosvjetiteljske kulture. Arsenije Teodorović, slikar, i Arsenije Marković, rezbar, bili su umjetnici koji su baštinili likovnu tradiciju srednje Europe i vrativši se u provinciju mogli su očekivati da budu crkveni umjetnici. Njih dvojica su sklopili jednu vrstu plodnog suradničkog odnosa – rekla je Kučeković.
Naglasila je i kako su njene kolegice Vrbaški i Živanov su, uz velike napore, uspjele istražiti sve okolnosti nastanka ikonostasa Teodorovića i Markovića za prvobitni interijer križevačke grkokatoličke katedrale.
– Krajem 19. stoljeća nije bila neobična situacije da jedno veliko eparhijsko središte dobije svoju temeljnu obnovu. Kako je grkokatolička katedrala u Križevcima obnovljena sredstvima zemaljske vlade, ista stvar se događala i u pakračko-slavonskoj eparhiji. U Pakracu je, također, radio Arsenije Teodorović i kada je došla obnova i taj ikonostas, kao i križevački, je demontiran i poklonjen nekoj manjoj crkvi. Za ova dva umjetnika nisu postojale granice koje za nas danas postoje. Narudžbe iz Križevaca ili Pakraca za njih je tada bila normalna stvar. Pravoslavni slikari nekad su slikali i za katoličke crkve jer su bili obrazovani u tom duhu – rekla je Kučeković.
O publikaciji:
Knjiga je rezultat višegodišnjeg istraživanja i suradnje Križevačke eparhije i Novinarske asocijacije Rusina- NAR iz Novog Sada koje je okrunjeno otkrićem do sada nepoznatog ikonostasa koji je rađen za katedralu Presvete Trojice u Križevcima, a danas se nalazi u crkvi sv. Jurja u Stojdragi. Također i otkrićem osam pokretnih, cjelivajućih ikona koje se nalaze u prostoru eparhijskog ordinarijata kao i portreta vladike Konstantina Stanića koji se nalazi u sjedištu Grkokatoličkog sjemeništa u Zagrebu.
Arsenije Teodorović (1767-1826) je jedan od najznačajnijih ikonopisaca i portretista u srpskom slikarstvu krajem XVIII. i početkom XIX. stoljeća. Arsenije Marković (?-1799) je u povijesti umjetnosti ostao zapamćen kao vrsni drvorezbar u izradi interijera vjerskih i drugih objekata. Umjetnički trag oba umjetnika nalazi se u hramovima pravoslavne, rimokatoličke i grkokatoličke vjeroispovijesti.
Knjiga je iz tiska izašla krajem 2023. u Novom Sadu. Ilustrirana je sa preko 60 fotografija u boji i dvadesetak dokumenata iz arhivske građe Križevačke eparhije kao i prijevodima latinskih tekstova. Autor fotografija je Joakim Erdelji, snimatelj i fotograf iz Petrovaca.