Učiteljica Osnovne škole Sveti Petar Orehovec Tanja Maltar Okun pohađala tečaj u Portugalu

Učiteljica Osnovne škole Sveti Petar Orehovec, Tanja Maltar Okun, pohađala je tečaj Education For Sustainable Living koji se održao od 20. do 25. srpnja ove godine na otoku Madeiri u Portugalu. Tečaju su prisustvovali učitelji iz Španjolske, Francuske, Latvije, Poljske, Češke, Slovačke, Mađarske i Slovenije pod vodstvom dr. sc. Sérgia Lopesa, stručnjaka iz područja fizičke geografije.

Cilj tečaja bio je povećati znanje učitelja iz područja vezanog uz održivi razvoj i probleme s kojima se danas susrećemo te implementiranje aktivnosti u nastavu koje će doprinositi održivom razvoju.

Na tečaju su se istraživali metodološki i pedagoški alati koji promiču novu svijest o odnosu s okolišem i održivim načinom života; raspravljalo se o prednostima aktivnog pristupa učenju kako bi se potaknulo učenike na rješavanje problema, formuliranje složenih pitanja, raspravu, objašnjavanje i brainstorming tijekom nastave. Kroz tečaj su se poboljšale metode rada i organizacije u nastavi zahvaljujući problemskim zadatcima koji su bili pravi izazov za polaznike tijekom tečaja, vještine komunikacije međusobnom suradnjom kao i oplemenile interkulturalne kompetencije – znanje o ostalim kulturama i običajima uz interakciju s kolegama iz cijele Europe. Učitelji su, također, podijelili temeljne vrijednosti, iskustva i učinkovite nastavne prakse s drugim učiteljima te poboljšali tehničke, jezične, komunikacijske i društvene vještine.

Sudionici nekoliko različitih tečajeva najprije su se okupili na večeri u jednom od najstarijih restorana Madeire te međusobno upoznali preko ice breaking aktivnosti pritom kušajući tradicionalnu hranu i piće Madeire (meso, riba, deserti i vino).

Idućeg dana, na početku samog tečaja, je voditelj dr. sc. Lopes, sudionike upoznao s fizičko – geografskim značajkama otoka Madeire: nastankom i smještajem, klimom i vegetacijom te općenito bioraznolikošću otoka. Preko pptx prezentacije i brojnih zanimljivih priča i dokumentarnih filmova predstavio je nastanak otoka i naseljavanje; najveću preostalu suptropsku Laurissilva forest (lovorovu šumu) na svijetu koja je pod UNESCO-m s brojnim endemski, rijetkim i zaštićenim vrstama biljaka i životinja; najpoznatije i najzahtjevnije planinarske staze na svijetu; razorni utjecaj prirode na otok zbog klimatskih promjena; raznovrsnost hrane i pića koje otok nudi zbog brojnih mikrostaništa s različitim karakteristikama i dr. Zatim je pojasnio značajni utjecaji oborina, vjetrova kao i morskih struja na otok te da je s obzirom na navedeno otok najviše naseljen s južne strane dok ostale strane otoka više služe uzgoju šećerne trske i brojnih vrsta voća, a napose raznih vrsta banana, ananas-banana, marakuja, anona, papaja, avokada i sl. čemu vrlo pogoduje vulkansko tlo otoka.

Voditelj se trećeg dana više osvrnuo na utjecaj globalnog zatopljenja na otok, na razorne poplave, lavine, erozije, suše i smanjenje biljnih i životinjskih vrsta zbog načina života ljudi. Naglasio je veliki utjecaj oceana i vjetrova na klimu nekog područja te načine na koje još uvijek možemo spasiti planet od sebe samih. Naglasio je danas najpoznatije i najvažnije načelo 3R – reduce, reuse and recicle (smanjiti, ponovno upotrijebiti, reciklirati) koje bismo svi što prije trebali početi primjenjivati kako bismo smanjili svoj negativan utjecaj na okoliš. Voditelj je naveo jedan od najvećih problema turizma danas – brodove za krstarenje, koji iznimno onečišćuju zrak ispušnim plinovima kao i stvaraju veliku količinu otpadne vode; velik broj motornih vozila i količinu otpada kojeg svi godišnje proizvodimo te naglasio kolika je važnost ekoturizma danas ponajviše uz održivi transport i manju potrošnju energenata koji štete okolišu.

Sudionici tečaja su svakodnevno dobivali problemske zadatke koje su rješavali u grupama i prezentirali nakon donošenja rješenja dok je neke aktivnosti svaki sudionik trebao predstaviti zasebno, a vezane uz probleme održivosti svoje zemlje.

Ostale dane uslijedila je terenska nastava uz stručno vodstvo – upoznavanje kulturno-povijesnih znamenitosti otoka (šetnja Funchalom), posjet Laurissilva šumi, vožnja žičarom i posjet botaničkom vrtu Jardim Botânico da Madeira, promatranje dupina i kupanje, posjet plantažama banana, posjet vidikovcu Miradouro dos Balcões, u Ribeiro Frio, posjet vidikovcu Cabo Girão sa skywalkom, posjet najpoznatijim vodopadima otoka i prirodnim morskim bazenima Porto Moniz, posjet Fanal Forest (tzv. „šumi vještica“), planinarenje na Pico do Arieiro, Pico Alto te najviši vrh Pico do Ruivo.

Posljednjeg dana tečaja sudionicima su dodijeljeni certifikati te je uslijedilo opraštanje i povratak sudionika kućama.

Na tečaju su razjašnjeni koncepti održivosti, održivog načina života i odgovorne potrošnje, a zatim su pojašnjena načela i ciljevi obrazovanja za održivi razvoj. Učitelji su tečajem stekli vještine za integriranje vrijednosti održivosti u nastavne sadržaje koje predaju te su bili inspirirani za doprinos izgradnji koherentnijih, skladnijih i održivijih društava.