Započele radionice CAP programa
Od školske godine 2004./05. u OŠ Ljudevita Modeca Križevci provodi se CAP program. CAP ( Child Assault Prevention ) program jedan je od najučinkovitijih programa primarne prevencije zlostavljanja djece. Polazi od stava da je znanje najučinkovitiji obliku borbe protiv zlostavljanja djece. Dosadašnja iskustva pokazala su da je program dobro prihvaćen od strane roditelja i učitelja, da su djeca zainteresirana, radionice im se jako sviđaju, smatraju ih korisnim i procjenjuju da su na njima stekli dosta novih znanja
S CAP programom počelo se 13.2.2019. kada je održano predavanje na Učiteljskom vijeću. Održana je i radionica za roditelje.
Planirane radionice po razredima:
21.2.- 2.b
22.2.- 2.c i PŠ V. Raven
25.2.-2.a i PŠ Križ. Poljana
26.2.- PŠ Apatovec, PŠ Glogovnica,PŠ Vojakovec, PŠ Voj. Osijek i PŠ Sv. Helena
Ove školske godine započelo se sa provođenjem i TEEN CAP-a, te je tako već održan roditeljski sastanak za 8.e razred, a u tijeku je odrađivanje radionica.
U nastavku pročitajte Što je CAP program i od čega se sastoji.
CAP ( Child Assault Prevention )
Program se temelji na tome da se djecu poučava o stvarnostima napada, što mogu učiniti ako se nađu u opasnoj situaciji i kome se mogu povjeriti, te popričati o tome.
Sam program osmišljen je 1978. godine u SAD-u od strane Međunarodnog centra za prevenciju napada (ICAP). Udruga roditelja «Korak po korak» organizirala je 1999. godine prvu edukaciju za stručne suradnike škola, te se je od 2000. godine program počeo primjenjivati u školama.
Program se provodi u tri koraka :
radionica za osoblje škole
radionica za roditelje
radionica za djecu
Radionica za osoblje škole traje 2 školska sata. Cilj joj je senzibiliziranje svih zaposlenika za problem zlostavljanja, upoznavanje sa potrebom i obvezom odraslih da zaštite djecu, te upoznavanje sa zakonskim obvezama odraslih u slučajevima zlostavljanja.
Predavanje za roditelje traje također 2 školska sata. Roditelje se upoznaje s problemom zlostavljanja, poučava ih se kako da poboljšaju komunikaciju s djetetom i kako da razvijaju prevencijske vještine kod kuće.
Radionica za djecu traje 2 školska sata. Djecu se poučava njihovim elementarnim pravima – da budu SIGURNA, JAKA I SLOBODNA, uči ih se da prepoznaju opasne situacije i poučava ih se na koje načine mogu povećati svoju sigurnost i zadržati svoja prava.
Radionice za djecu vode 3 CAP pomagača. Radionica započinje razgovorom o tri osnovna prava svakog djeteta : da bude sigurno, jako i slobodno. Primarni voditelj razgovara s djecom i uvodi ih u temu. Ostala dva člana tima nakon toga igraju uloge. Prorađuju se slijedeće situacije :
dijete protiv djeteta
odrasli stranac protiv djeteta
poznata odrasla osoba protiv djeteta
Svako igranje uloga odvija se dva puta. Prvi igrokaz predstavlja djeci osobu koja nema razvijene vještine za prevenciju napada. Nakon tog igrokaza slijedi grupna diskusija koja kod djece osvještava koje sve strategije obrane oni mogu upotrijebiti, te ih se uči strategijama samoobrane, traženja pomoći od svojih vršnjaka, traženja pomoći od odraslih osoba i zalaganju za sebe. Ponovo se izvodi igrokaz , a u igrokazu se ovaj puta primjenjuju nove strategije koje su djeca upravo naučila. Kako bi djeca uvježbala nova ponašanja pruža im se mogućnost da i ona sudjeluju u igrokazu, glumeći u podržavajućim ulogama.
Na kraju radionice u igrokaz se uvodi i učiteljica koja igra samu sebe. Učiteljica je u ovom slučaju u ulozi odrasle osobe u koju dijete ima povjerenja i kojoj se može požaliti. Takav pristup pruža djeci mogućnost vizualiziranja onoga što bi se dogodilo kad bi s nekim trebali razgovarati o problemu.
Nakon odrađene radionice djeca se pozivaju na individualni razgovor u kojem još jednom ponovimo sve naučene strategije sa svakim djetetom, porazgovaramo o njihovim dojmovima , te o tome da li su bili u situaciji da im je netko pokušao oduzeti njihova prava, odnosno da li su bila zlostavljana.
Kasnije tijekom godine učiteljice ponavljaju s djecom naučene strategije.
CAP VODITELJI
Branka Lazor, dipl. pedagog
Tihomir Pleša, učitelj
Elvira Kiš Miklečić,dipl. soc. radnica