Hoće li visoke kazne djelovati na vozače?
Sanja Klauda, predsjednica Prekršajnog odjela Općinskog suda u Bjelovaru
Ovih dana puno se govori o novim odredbama Zakona o sigurnosti prometa na cestama kojima je predviđeno jače kažnjavanje najtežih prekršaja za koje je detektirano da uzrokuju najveća i najteža stradavanja u prometu.
O povećanju kazni, hoće li se postići svrha i kakva je suradnja policije i suda porazgovarali smo sa predsjednicom Prekršajnog odjela Općinskog suda u Bjelovaru Sanjom Klauda.
“Novčane kazne su dosta povećane. Ima dosta recidivista i zbog njih su išleove izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama. Vrlo često recidiviste ove izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama. Vrlo često recidiviste kažnjavamo i zatvorskim kaznama i zbog toga, ali i obiteljskog nasilja, imamo ustanovljeno dežurstvo prekršajnih sudaca gdje se osobe koje ponavljaju ovakve prekršaje za vrijeme radnog vremena, od 8 do 15 sati i nakon radnog vremena do 20 sati, uhićuju i privode dežurnom sucu. Tada se odmah nakon što je osoba zatečena u prekršaju, vrlo brzo i okonča prekršajni postupak, izriču novčane, ali i zatvorske kazne. “
Predsjednica Prekršajnog odjela Općinskog suda u Bjelovaru ističe da je vrlo čest prekršaj vožnja pod utjecajem alkohola iznad 1,5 g/kg i upravljanje vozilom prije stjecanja prava, odnosno bez položenog vozačkog ispita, a česti su i prekršaji upravljanja vozilom dok je vozačka dozvola oduzeta, vozač isključen iz prometa ili mu je izrečena mjera privremenog oduzimanja vozačke dozvole.
“To su najčešći prekršaji i upravo zbog činjenja takvih prekršaja su i postrožene novčane kazne. Kazna mora biti individualizirana, postići i svrhu kažnjavanja i onu specijalnu i opću svrhu kažnjavanja. Mora djelovati i na počinitelja, ali i na javnost, na ostale građane da bude primjer da ne čine prekršaje. Izriču se dosta visoke kazne i one kod nekih postignu svrhu, kod nekih i ne. Imamo osoba koje su po 10 – 15 puta kažnjavane novčanim kaznama i uvjetnim kaznama zatvora, i zatvorskim, bezuvjetnim – međutim nekima se ne postiže svrha kažnjavanja. Čine i dalje prekršaje.”
Važna je suradnja policije i suda, a o tome Sanja Klauda kaže:
“Mi jako dobro surađujemo , upravo kroz dežurstvo se jako puno tih predmeta riješi i vozači su iznenađeni kad završe s ceste direktno kod suca. Međutim, mi pokrivamo jako veliko područje. Prekršajni odjel Općinskog suda u Bjelovaru pokriva i područje Križevaca, znači Koprivničko-križevačke i Bjelovarsko-bilogorske županije, čak i Pakrac u Požeško-slavonskoj županiji. To je više policijskih postaja i dobra je suradnja.” Novost je u Zakonu o sigurnosti prometa na cestama što se osobama koje budu zateknute u počinjenju prekršaja, a za taj prekršaj su kažnjavane više od dva puta pravomoćno, takvim osobama se na licu mjesta može privremeno oduzeti vozilo.
Na naše pitanje, da li policija predloži kaznu, a na sudu se ona umanjuje kazala je:
“Ovisi sve o počinitelju, da li je osoba već kažnjavana ili nije. Naravno da osobi koja je prvi puta zatečena u nekom prekršaju nećete odmah odrediti i izreći najstrožu kaznu bez obzira kako je predložena od strane tužitelja. Tužitelj ima pravo predložiti visinu kazne, ali sud je taj koji procjenjuje da li je ta kazna primjerena ili nije. Kazna mora biti individualizirana i primjerena baš toj osobi kojoj se izriče. Prekršiteljima koji to učine prvi puta u pravilu se izriče novčana kazna. Ako ta kazna ne postigne svoju svrhu, dakle nije odgojno djelovala i on čini i dalje prekršaj, onda primjenjujemo ili uvjetnu zatvorsku kaznu ili bezuvjetnu. Vrlo često ide i bezuvjetna kazna. Osnovan je registar neplaćenih kazni. Osobama koje ne plate kaznu u određenom roku, uskraćena su određena prava, a to najviše pogađa vozače jer te osobe ne mogu registrirati vozilo. Ipak se na taj način novčane kazne uspiju naplatiti.”
Posebno se naša gošća osvrnula na korištenje mobitela za vrijeme upravljanja vozilom:
“To su prekršaji koje doista treba kažnjavati jer taj mobitel smanjuje brzinu reakcije i odvlači pažnju. To može biti jednako upravljanju vozilom pod utjecajem alkoholom. Često se desi da u dežurstvu privedena osoba već drugi dan počini ponovo prekršaj. Ima i takvih slučajeva.” Savjetuje se uvijek, paziti u prometu, zbog svih sudionika, svaki je život dragocjen. To bi svi sudionici u prometu u svakom času trebali imati na umu. (J.I.)