Dvije novinarke Radija Križevci sudjelovale na edukativnoj radionici AEM-a

U Hotelu Central u Zagrebu, nedavno je održana radionica Edukativna radionica AEM-a “Medijska pismenost”. Dvije novinarke/voditeljice Radija Križevci Jelena Ivšić i Štefica Višak, sudjelovale su na edukativnim radionicama gdje su stekle još više znanja koje će primijeniti u programu Radija Križevci, ali i na Portalu Radija Križevci.


Medijska pismenost može se definirati kao mogućnost pristupa, analize, kritičkog vrednovanja i stvaranja novog medijskog sadržaja. Tri su dimenzije medijske pismenosti: tehničke kompetencije, vještine te praksa kritičkog razmišljanja i proizvodnja sadržaja. To znači: moći pristupiti izvoru informacija, među kojima je i internet kao jedan od sve važnijih izvora koji zahtjeva i razvoj informacijsko-komunikacijske ili digitalne kompetencije; imati sposobnost za analizu, kritičko razumijevanje i vrednovanje sadržaja te informacija i utjecaja medija i njihovih poruka na društvo; moći se izražavati kroz kreiranje ili produkciju vlastitih medijskih sadržaja. Uz informatizaciju i kompjutorizaciju medijska pismenost uključuje: učenje o različitim medijima – tisku, radiju i televiziji, povijest, produkcijska i ekonomska načela funkcioniranja, tko posjeduje i kontrolira medije, kakva je koncentracija medijskog vlasništva i njezine posljedice te znanja i vještine kritičke analize koncentracije društvene moći, osiromašenja i komercijalizacije sadržaja.


Predmet proučavanja medijske pismenosti su i potencijalno štetni medijski sadržaji, medijske navike djece i odraslih, medijski žanrovi. Medijska pismenost jedan je od temeljnih elemenata građanske pismenosti jer su mediji iznimno važni u informiranju, komunikaciji između građana i tijela javne vlasti te mogu utjecati na formiranje javnog mnijenja i stavova. Cijeniti čitatelja, željeti mu ponuditi nešto vrijedno, informirati ga i zaštititi znači preuzeti odgovornost za sve što će iz pročitanoga ili onoga što sluša ili gleda primiti. Umijeće organizacije i izražavanja ideja koje stoje u pozadini vijesti postaje važnija od svih vještina koje čovjek uopće može imati.
Novinarke su poslušale predavanja koliko je o medijskoj pismenosti važno poučavati roditelje, djecu, njihove skrbnike ali i učitelje, nastavnike i odgajatelje.


Na portalu medijskapismenost.hr mogu se proučiti sve informacije i novosti vezane uz važnost medijske pismenosti. Portal medijskapismenost.hr jedan je među pet najznačajnijih portala i projekata u Hrvatskoj. Portalom medijskapismenost.hr omogućen je sveobuhvatan pregled pouzdanih i korisnih informacija o medijskoj pismenosti i medijima, kao i njihovu potencijalnom utjecaju na razvoj djece i mladih. Pruža informacije o utjecaju različitih vrsta medija i žanrova na djecu, obrađuje teme kao što su sigurnost na internetu, nasilje u medijima, stereotipi, utjecaj medija na dječji razvoj te nudi niz savjeta roditeljima kako postupiti u konkretnim situacijama iz stvarnog života, ali informira i o znanstvenim radovima i politikama s područja medijske pismenosti.


O svemu tomu bilo je riječi i na spomenutoj edukativnoj radionici održanoj 28. rujna u Zagrebu u hotelu Central, a u edukaciji su sudjelovale i naše novinarke koje su saznale mnoge novosti, zakone i teme iz medijske pismenosti. „Naučile smo kako izvještavati, koga izvještavati, o čemu, koje su bitne teme, koliko mediji utječu na ljude, zašto je bitno izvještavati te koliko ima medija u Hrvatskoj koji izvještavaju o pravim događajima, istinitim radnjama, trenutnim stanjem te koliko je važno iznositi istinu i samo istinu, kako prepoznati i zaštititi se od manipulacija i dezinformacija, kako stvoriti dobar sadržaj, te kako biti odgovorna i etička osoba u dijeljenju informacija“, što se nadamo da i jesmo.

Edukacija se ove godine sastoji od deset jednodnevnih radionica podijeljenih u 5 tematskih cjelina, koje će se u narednih godinu dana pod vodstvom renomiranih stručnjakinja i stručnjaka održati u Zagrebu, Splitu, Rijeci i Osijeku. U Zagrebu, Rijeci, Osijeku i Splitu se održavaju radionice o medijskoj pismenosti, u Osijeku i Zagrebu o Domovinskom ratu, u Rijeci i Zagrebu o kulturnoj baštini, u Splitu će se održati edukacija iz odgoja i obrazovanja te ponovo u Zagreb dolazi edukacija o osobama s invaliditetom.


Voditelj projekta je bivši novinar i urednik, sada direktor Panda komunikacija Milan Kloštro, a odabrane stručnjakinje/praktičarke su: Ana Dokler (medijskapismenost.hr; 28. 09.2019.),za Razvoj i poticanje programa medijske pismenosti, Miruna Kastratović (Hrvatski radio) za Povijesno vjerodostojno prikazivanje Domovinskog rata, Vlatka Kolarović (HRT) za Poticanje kulturne raznolikosti i njegovanje baštine, Maja Medaković (Nova TV) za Podizanje svijesti javnosti o sposobnostima i doprinosu osoba s invaliditetom te Ivana Sučić (Hrvatski radio) za Razvoj odgoja i obrazovanja. Asistent na projektu bio je Matej Radnić (Panda komunikacije).

U uvodnom dijelu projekt su, kao i njegove ciljeve predstavili Milan Kloštro,Panda komunikacije i Anita Malenica, vijećnica Vijeća Agencije za elektroničke medije RH. O temi prve radionice govorila je Ana Dokler, samostalna novinarka, Glavna urednica portala medijskapismenost.hr Vijeća za elektroničke medije RH. Predstavnik Agencije za elektroničke medije Tomislav Pupačić predstavio je rad Fonda za pluralizam uz primjere dobre i loše prakse, a razgovaralo se i o kriterijima za Fond. U drugom dijelu edukativne radionice uslijedio je i praktični rad uz vježbu pisanja sinopsisa emisije na temu medijske pismenosti te evaluacija radionice.

Naše novinarke Jelena Ivšić i Štefica Višak, provele su cijeli dan na edukacijama s ostalim televizijskom i radijskom licima, među kojima su bile i poznanice s Jabuka TV-a i Radija Terezije te priznaju kako su vrlo zadovoljne i kako će im to pomoći u daljnjem radu, a kako kažu medijska pismenost je potrebna u današnjem društvu i treba ju provoditi od onih najmlađih pa do najstarijih godišta.