Kako zagrijavamo Zemlju?
Ono o čemu se kroz zadnjih nekoliko godina učestalo priča jest globalno zatopljenje. Dok neki (oni needucirani) tvrde da globalno zatopljenje nije stvarno, nego samo propaganda medija, drugi na temelju očitih i manje očitih dokaza zaključuju da nešto hitno treba poduzeti. Jedan od utjecaja globalnog zatopljenja je efekt staklenika. Što je to točno, kako i zašto nastaje, te kako spriječiti ili barem smanjiti nastajanje tog omotača?
Staklenik možemo zamisliti kao dodatni, nepropusni omot oko našeg planeta. Njega stvaraju mnogi plinovi među kojima su najčešći metan i ugljikov dioksid. Cijela Zemljina površina, tlo, oceani i zrak sakupljaju toplinu koju nam šalje Sunce i koja je u mogučnosti proći kroz staklenik te je emitiraju, odnosno odbacuju natrag u svoju okolinu. Iako staklenik dozvoljava tok energije od Sunca do Zemlje, on ne propušta energiju sa Zemlje u atmosferu.
Bez njega temperature na Zemlji bi iznosile oko -18˚C, dakle, staklenik je nužan da bi ljudski život na Zemlji bio moguć. Ipak, kao i kod svih stvari treba biti umjeren. Kada se količina plinova poveća, omotač postaje gušći te sve više energije ostaje na Zemlji. Zbog toga se Zemljino tlo, pogotovo rijeke, mora i oceani počinju brzo zagrijavati te dolazi do globalnog zatopljenja.
Ono uzrokuje prvenstveno jake vjetrove, poplave te topljenje ledenjaka. Nestanak ledenjaka znači nedostatak staništa za pingvine, polarne medvjede i ostale životinje koje tamo žive, zagrijavanjem mora izumiru koraljni grebeni i nevjerojatno velik broj biljnih i životinjskih vrsta što će relativno uskoro uzrokovati kolaps cijele biosfere.
Najveći skok u količini emitiranja ugljikovog dioksida dogodio se nakon industrijske revolucije. Dakle, najveći uzroci stvaranja staklenika su industrijski procesi, izgaranje fosilnih goriva, odlaganje otpada i slično.
Kako bismo smanjili brzinu izumiranja našeg planeta potrebno je povećati korištenje obnovljivih izvora energije, razvrstavati i reciklirati otpad, promijeniti industrijsku tehnologiju, koristiti javni prijevoz te aute koji troše manje goriva.
(E.B.)