8. rujna – Međunarodni dan pismenosti
Pismenost za oporavak usmjeren na čovjeka: smanjivanje digitalne podjele
U čitaonici stručnog tiska Gradske knjižnice “Franjo Marković” postavljena je informativna izložba uz obilježavanje Međunarodnog dana pismenosti – 8. rujna.
„Kriza koju je prouzročila pojava virusa COVID-19 u neviđenim je razmjerima poremetila učenje djece, mladih ljudi i odraslih. Također, povećala je već postojeće nejednakosti u pristupu mogućnostima za opismenjavanje, nesrazmjerno pogađajući 773 milijuna nepismenih mladih ljudi i odraslih.
Brz prelazak na učenje na daljinu također je naglasio trajnu digitalnu podjelu u vidu povezivanja, infrastrukture i sposobnosti rada s tehnologijom, kao i razlike u drugim uslugama, poput pristupa električnoj energiji. Sve je to ograničilo pristupe učenju.
Pismenost je sastavni dio obrazovanja i cjeloživotnog učenja zasnovanog na humanizmu kako je definirano 4. ciljem održivog razvoja. Stoga, pismenost je ključna za oporavak čovjeka od krize COVID-19.“
Ulomak teksta sa službene UNESCO-ve stranice u povodu obilježavanja Međunarodnog dana pismenosti 2021. https://en.unesco.org/commemorations/literacyday
Što je digitalna podjela?
Digitalna se podjela može promatrati kao socijalni problem koji se odnosi na fenomen neujednačenog pristupa tehnologiji osobnih računala i Interneta. U podlozi promišljanja o podjeli koja razdvaja obitelji koje imaju kućna računala i pristup Internetu od onih koje to nemaju leži šira briga da će ljudi koji već osjećaju socijalne ili ekonomske nepogodnosti u budućnosti osjetiti još veće probleme. Ti su problemi uvjetovani njihovom isključenošću iz računalne revolucije koja redefinira socijalni i ekonomski život (Attewell i sur., 2003.).
Što nam sve treba kako bismo smanjili digitalnu podjelu?
- Temeljna čitalačka pismenost
- Svladane informatičke vještine
- Informacijska pismenost
- Ojačane vještine kritičkog promišljanja
A u međuvremenu, u svijetu:
- 50% učenika, njih 826 milijuna nema osobno računalo
- 43% učenika, njih 706 milijuna nema kućni pristup internetu
- 56 milijuna učenika ne može se služiti mobilnim telefonima kao pristupom informacijama jer su mobilne mreže nepostojeće.
Gradska knjižnica “Franjo Marković”