Borzan: Reklamiranje nezdrave hrane sve perfidnije, djeca sve deblja

Veliki proizvođači nezdrave hrane i pića reklamama ciljaju djecu zaobilazeći sporazum s EU-om o ograničavanju reklamiranje nezdravih proizvoda djeci, upozorila je u utorak hrvatska europarlamentarka Biljana Borzan i pozvala da se takvo reklamiranje regulira propisima EU-a.

Veliko istraživanje koje je provela krovna europska organizacija za zaštitu potrošača BEUC potvrdilo je da veliki proizvođači nezdrave hrane i pića ciljaju djecu reklamiranjem putem interneta i televizije mimo dječjih emisija, usprkos tome što ih je većina dio sporazuma koji bi trebao ograničiti taj oblik marketinga, priopćio je ured zastupnice Borzan. Kako bi izbjegli da im EU zakonom ograniči reklamiranje, veliki proizvođači u Uniji su se 2007. obvezali na samoregulaciju, dobrovoljno poštivanje pravila reklamiranja djeci u sklopu tzv. EU Kodeksa o reklamiranju, podsjeća se u priopćenju.

– Istraživanje je pokazalo kako je dobrovoljni pristup neučinkovit jer se pravila zaobilaze i izvrću na niz načina. Dobrovoljni pristup nema smisla, jer ne možeš dati vuku da čuva ovce. Proizvođači sve više koriste internet koji nije dovoljno reguliran, igrice, aplikacije i posrednike poput influencera, kojima plaćaju da reklamiraju njihove proizvode. A djeca su nam sve deblja, trećina osmogodišnjaka u Hrvatskoj je preteška, vidimo da se radi psihološkog pritiska ukida zajedničko vaganje u školama, kazala je Biljana Borzan, SDP-ova europarlamentarka i specijalistica medicine rada i sporta, navodi se u priopćenju.

Kodeks od proizvođača traži da se nezdrava hrana i piće, prema kriterijima poput sadržaja šećera, soli i masti, ne reklamiraju djeci mlađoj od 13 godina, te da se takve reklame ne puštaju u programima i sadržajima za djecu.

– Problem je što djeca ne gledaju isključivo programe za djecu, već sav program. Na primjer, emisije poput The Voice i sličnih su među najgledanijima, obožavaju ih i gledaju djeca, no ne smatraju se dječjima emisijama i stoga sadrže reklame nezdrave hrane. Nadalje, kako bi zaobišli ograničenje reklamiranja nezdravih proizvoda djeci, proizvođači umjesto proizvoda reklamiraju brandove. U istraživanju se ističe McDonald’s, koji reklamira svoj Happy meal kroz igračku koja je unutra. U reklami nema burgera, pomfrita i slatkiša, ali što mislite da će dijete jesti kad ga odvedete u fast food po Happy meal?, upozorava Borzan.

Online reklamiranje je posebno problematično jer algoritmi lako identificiraju da je korisnik dijete i onda mu upućuju sadržaje i reklame koje ciljaju djecu, između ostalog slatkiše, junk food i gazirana pića. Na Tik Toku, platformi koju uglavnom koriste djeca i mladi, čak 25 posto svih reklama je za hranu i piće.

im/radiokrizevci.hr

Foto: pixabay

Izvor: hrt