Svjetski je dan prava potrošača

Svake godine 15. ožujka obilježava se kao Svjetski dan prava potrošača. Brojnim aktivnostima, radionicama i predavanjima želi se ukazati na potrebu poštivanja prava potrošača na tržištu roba i usluga.


Proteklu godinu svakako je, zbog pandemije, obilježio i porast online trgovine. U skladu s promjenama na tržištu, uočeno je kako su potrošači, kao i trgovci, izloženi značajnim izazovima ponajprije jer se sve više sklapaju ugovori na daljinu.

Stoga tržišna inspekcija Državnog inspektorata kontinuirano nadzire poštivanje prava potrošača pri kupnji proizvoda i usluga,  posebice:

  • prava na ispunjenje sklopljenog ugovora odnosno na isporuku naručenog proizvoda,
  • prava na poštivanje obveza od strane trgovaca temeljem danog jamstva za proizvod i odgovornosti za materijalni nedostatak proizvoda, 
  • prava na povrat proizvoda u roku od 14 dana u slučaju sklapanja ugovora na daljinu i izvan poslovnih prostorija, 
  • zaštitu potrošača od nepoštene poslovne prakse trgovaca kao i nadzor poštovanja drugih zakonskih obveza sukladno odredbama Zakona o zaštiti potrošača.



Nadalje, važno je da prije sklapanja ugovora putem interneta, odnosno prije same kupnje, potrošači provjere podataka o identitetu trgovca odnosno njegovom sjedištu, kao i mogućoj pravnoj zaštiti koja im je na raspolaganju. Skrivanje identiteta trgovca upućuje na moguće prijevarne radnje, kao i prodaju od strane fizičkih osoba koje nisu registrirane za obavljanje djelatnosti trgovine te u takvim slučajevima potrošačima nije dostupna pravna zaštita temeljem Zakona o zaštiti potrošača.

Zaštita potrošača  je važan segment jedinstvenog tržišta Europske unije. Stoga, ako potrošač smatra da su neka njegova prava zakinuta isto može prijaviti Državnom inspektoratu 

Foto: pixabay.com