Kineska solarna autocesta
I dok se u Hrvatskoj ceste grade na klasični način i većinom sredstvima EU fondova, Kina je u tome pogledu krenula daleko inovativnijim putem. U modernizaciju svojih prometnica, ona uvodi modernu tehnologiju koja se sve više oslanja na obnovljive izvore energije.
Prije više od godinu dana, u Jinanu, glavnom gradu kineske provincije Shandong, otvorena je tako prva solarna autocesta. Autocestu je izgradila kineska tvrtka Qilu Transport Development Group i predstavlja značajan napredak u području fotonaponskih kolnika. Moderna prometnica u dužini od 2 kilometara, sastoji se od izolacijskog sloja na dnu, fotonaponskog panela u sredini i prozirnog betona na vrhu.
Prva solarna autocesta u povijesti osim za vožnju električnih vozila, služiti će i za proizvodnju energije kojom će biti osvijetljen kolnik, punjene nadzorne kamere, tuneli i vrata objekata za naplatu cestarina. U budućnosti bi cesta još trebala imati razvijen sustav za topljenje snijega, punjenje električnih vozila te priključke za internet. Višak solarne energije koje se prikupi, tvrtka Qilu namjerava isporučiti u kinesku državnu mrežu te će tako iskoristiti više funkcionalnost same prometnice.
Pored velikog tehnološkog potencijala kineske autoceste i niza mogućnosti koje pruža, jedna od njezinih specifičnosti je i velika trošak njene izgradnje – skuplja je nekoliko puta u odnosu na klasične asfaltne autoceste. Bez obzira na sve, socijalistička Kina ponovo dokazala svoju veliku gospodarsku i industrijsku superiornost. (zv)