Ivona i Maja: Najvažniji djetetov posao je igranje
“Vrtuljak” – Roditelji, budite s djetetom u komunikaciji i interakciji!
Udruga “Vrtuljak” u Križevcima osnovana je prije nekoliko godina s ciljem promicanja razvitka i unaprjeđenja zdravog razvoja djece, mladih, roditelja i obitelji općenito. Svojim djelovanjem nastoji pospješiti razvoj djeteta u širem i užem smislu, pospješiti kvalitetu obrazovanja djece te promicati vrijednosti roditeljstva kao važne odrednice zdravog razvoja djece i mladih. Svrha i područje djelovanja je usmjereno na socijalnu djelatnost, obrazovanje, znanost i istraživanje te ljudska prava.
Provode se brojne radionice, susreti s roditeljima i djecom na razne teme, a o tome razgovaramo s dopredsjednicom udruge, psihologinjom Ivonom Hrg i logopedinjom Majom Krušić.
Psihologinja Ivona Hrg kaže da su od 2015. godine, od osnivanja udruge, gradili priču, a ova godina je posebna po tome što su započele raditi prvi program “Obitelj je IN!” koji financira Zaklada “Hrvatska za djecu”.
“U tom programu odlučile smo se više posvetiti ranoj intervenciji. Radile smo grupne aktivnosti za djecu koje su uključivale program pripreme za školu, radionice za roditelje, dvije edukacije za odgojitelje koje smo provele kroz dva ciklusa. To je bio veliki program koji polako privodimo kraju i bio je novi niz u našem gradu koji je bio pokriven stručnim osobama. Sad ga širimo i vidjet ćemo koje su dobre strane proizašle iz tog programa i kako ga održati i nastaviti dalje.
Prijavili smo i projekt “Zavrti za male i velike” na natječaj Grada Križevaca i njega provodimo kako bismo održale rad našeg obiteljskog savjetovališta kojeg smo otvorile prošle godine i još ga nadopunile i održale aktivnost za srednjoškolce, a to je već među njima jako poznata i prihvaćena “Kvizorama”.
Nastavljamo neke naše stare, dobre projekte koji su se pokazali dobro prihvaćenima, ali polako uvodimo i neke nove aktivnosti. U svemu tome želimo ostati stručni i pružati podršku najmanjima, onima malo većima i njihovim roditeljima” – kaže Ivona Hrg.
“Imale smo otpočetka jedan cilj, a to je bilo obiteljsko savjetovalište kako bi pružili podršku djeci, ali i njihovim roditeljima. Smatramo da je to jedna vrijednost koju treba njegovati, roditelje ne treba kritizirati već im pružiti podršku i otvoriti svoja vrata” – napominje Ivona.
U svom radu primijetile su na čemu treba više raditi, da roditelji jako puno lutaju u potrazi za nekim najboljim rješenjem. Ponekad ne nailaze na prave informacije, ne upućuju se na prava mjesta i stručnjakinje iz “Vrtuljka” žele pružiti i taj dio usluge.
“Kada dijete i dobije neku dijagnozu ili se prepozna neka teškoća, sama činjenica da to stoji na nekom papiru ništa ne znači, već je potrebno raditi s djetetom i roditeljima da bi se pronašlo ono najbolje u tom djetetu i kako bi se pomoglo da razvije sve svoje potencijale. To je cilj kojem idemo kroz sve naše aktivnosti” – kaže Ivona Hrg.
Roditelji su prepoznali vrijednost ovakvog rada, dolaze u “Vrtuljak”, na radionice, javljaju se, postavljaju pitanja i nastoji im se pružiti podršku. Obilježava se s roditeljima i djecom Međunarodni dan obitelji kao vrlo važan dan za zajednicu. Svake godine sve je sadržajniji, trude se u “Vrtuljku” , kao i roditelji i djeca koji prepoznaju taj dan i za očekivati je da će se podići na još jednu veću razinu.
Ovih dana održana je, po drugi puta ove godine, radionica na temu “Ekrani, ekrani, posvuda su ekrani – korištenje multimedijskih sredstava i utjecaj na djecu rane i predškolske dobi”.
“To je jedna od najaktualnijih tema gdje smo prepoznale da bismo trebale dati svoj doprinos. Ti ekrani jesu posvuda, ne treba ih ignorirati nego u njima pronaći ono za što su dobri. Važno je i skrenuti pozornost koji su sve negativni utjecaji ekrana i kako ih smanjiti. Tehnologija nam ometa svakodnevna druženja, interakciju roditelja i djece. U Americi se npr. provode istraživanja gdje se obitelji odriču mobitela na tjedan dana ili mjesec dana. Rezultati pokazuju da te obitelji poboljšavaju svoje odnose i pronalaze puno zajedničkih aktivnosti, da se uspjeh djece poboljšava u školi” – ispričala nam je Ivona.
Logopedinja Maja Krušić kaže da roditelji i djeca u “Vrtuljak” najviše dolaze zbog problema u dijelu jezika, govora i komunikacija:
” Važan je timski pristup jer svako dijete koje dolazi ne može se gledati samo kroz jednu sferu nego kroz više domena pa na takav način i raditi s njime i pomoći. Mislim da se sada i ta svijest povećala i poboljšala i samim time i skrb i briga za djecu. Ono na što smo mi jako usmjereni je posebno na malu djecu, od godine dana do treće godine i nastojimo privući roditelje što više jer te teškoće nekako promaknu, a mi se trudimo da ih prepoznamo.”
Na pitanje koji su znakovi da je potrebno pomoći djetetu logopedinja Maja Krušić ističe:
“Razlikuju se teškoće ovisno o dobi djeteta, no kod malene djece mogu se prepoznati teškoće vezane uz komunikacijski aspekt djeteta. To su djeca koja uglavnom naginju slici, poremećaji iz autističnog spektra, djeca koja manje uspostavljaju kontakt očima, koja imaju slabije razumijevanje situacijskog jezika i govora i koja imaju problema u motoričkom razvoju. Oni nam se i najviše javljaju.”
Svakom djetetu potreban je individualni pristup?
“Jasno. To je nešto što mi uvijek naglašavamo. Nama je svako dijete posebno i svakom djetetu se tako i posvećujemo. Radimo individualne programe za svako dijete ovisno o teškoćama koje smo primijetile. Jedno dijete može biti uključeno i kod više stručnjaka ako primijetimo da je to potrebno” .
Na pitanje da li se u posljednje vrijeme uočava više problema, logopedinja Maja Krušić je rekla:
” Da, ali nekako je u posljednje vrijeme i porasla svijest, pa i zbog toga vidimo taj porast. Dobro je da se roditelji javljaju što više za pomoć i savjete, a ono što nije dobro je što je premalo stručnjaka koji se time bave. Nedostaje logopeda, ali vidimo kroz praksu da nedostaje i psihologa i rehabilitatora tako da cijelog tog kadra nedostaje.”
Što bi bili uzroci?
” Uzroka ima puno. Opet je jako teško reći, ovisno o teškoći, o dobi djeteta, no ono što smo mi primijetili i to je dio kojem se najviše posvećujemo je u ovom komunikacijskom aspektu, na razini između djeteta i roditelja. Od roditelja koji se možda i ne posvećuju djetetu do djece koja su i previše prepuštena multimedijskim sadržajima i ekranima, do djece koja imaju takvu predispoziciju, koja su prerano rođena, rođena sa niskom porođajnom težinom i njih treba odmah u startu pratiti” – napominje logopedinja Maja.
“Važno je upoznati dijete, prepoznati njegove potrebe i onda se usmjeriti na najbolju moguću razvojnu podršku koju možemo dati. Svakako tehnologija uzima zamah i važno je što više raditi na tome da se probudi svijest koliko nam ona oduzima jer je često i ona u tom kompletu uzroka i važno je prepoznati njen negativan utjecaj.
Naša poruka bi bila da su roditelji prvi i najvažniji učitelji djeteta. Vrlo je važno puno se igrati, provoditi puno vremena s djecom u komunikaciji i interakciji, da pronađu neke zajedničke aktivnosti u kojima uživaju. Najvažniji djetetov posao je igranje i to nikada ne smijemo zaboraviti. I kad imamo možda neka velika očekivanja od njih, i kad prepoznamo neke njihove talente pa ih želimo razviti, ne smijemo zaboraviti da se moraju igrati i da su oni djeca, da je to najvažnije a za neke talente i sposobnosti ima vremena i kad malo odrastu. Ne postavljati neka previsoka očekivanja za njih, što više se igrati, zabavljati i veseliti. Jasno, ako se vidi da je to potrebno, potražiti stručnu pomoć jer mi želimo pružiti podršku roditeljima i zajedno s njima raditi na onome što je dobro za djecu. Samo zajedno možemo dati ono najbolje, kad se spoje iskustvo i znanje” – ističe psihologinja Ivona Hrg. (J.I.)
Foto: “Vrtuljak”, H.S.